Seven Songs op. 48

for medium voice and piano

Content
Creation
Komponiert in Weiden, Januar bis März 1900
Status
Dedication

Performance medium
Middle voice; Piano

Work collection
  • -
Original work
  • -
Versions
  • -

1.

Reger-Werkausgabe Bd. II/2: Lieder II, S. 56–73.
Herausgeber Stefan König, Dennis Ried.
Unter Mitarbeit von Alexander Becker, Nikolaos Beer und Christopher Grafschmidt.
Verlag Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.809.
Erscheinungsdatum Oktober 2021.
Notensatz Carus-Verlag, Stuttgart.
Copyright 2021 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.809.
Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law.
Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved.
ISMN M-007-24652-5.
ISBN 978-3-89948-404-5.

No. 1


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First edition

Template edition

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.

Note: Die vier Jahrgänge der Sonnenblumen – eine bibliophile Loseblatt-Sammlung mit Bildschmuck von Fidus – waren in Besitz Regers. Im Oktober 1899 äußerte er gegenüber Josef Hösl, es fänden sich “schöne Sachen darin, die direkt zum Komponieren reizen” (Brief vom 24. Oktober 1899). Regers Exemplar des vierten Jahrgangs ist in den Meininger Museen/Max-Reger-Archiv erhalten. Mit Bleistift sind einige Gedichte zur Vertonung angestrichen, darunter Wenn lichter Mondenschein…, Helle Nacht und Hütet Euch!. In Helle Nacht ist in der 2. Strophe das Wort “weint” unterstrichen und übermalt, die dritte Strophe ist ausgestrichen und wurde von Reger auch nicht vertont. In Hütet Euch! ist zudem das Wort “Eros” (Strophe 3) unterstrichen.


Annotations

No. 2


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First edition

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Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.

Note: Der Band enthält sechs der acht von Reger vertonten Morgenstern-Texte (Opera 48 Nr. 2, 51 Nr. 5, 8, 9 und 12 sowie 55 Nr. 1).


Annotations

Note: Vermutlich kannte Reger den Text auch durch Richard Strauss’ Vertonung von 1899 (Fünf Lieder op. 41 Nr. 5).


No. 3


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First edition

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Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.

Note: Die vier Jahrgänge der Sonnenblumen – eine bibliophile Loseblatt-Sammlung mit Bildschmuck von Fidus – waren in Besitz Regers. Im Oktober 1899  äußerte er gegenüber Josef Hösl, es fänden sich “schöne Sachen darin, die direkt zum Komponieren reizen” (Brief vom 24. Oktober 1899). Regers Exemplar des vierten Jahrgangs ist in den Meininger Museen/Max-Reger-Archiv erhalten. Mit Bleistift sind einige Gedichte zur Vertonung angestrichen, darunter Wenn lichter Mondenschein…, Helle Nacht und Hütet Euch!. In Helle Nacht ist in der 2. Strophe das Wort “weint” unterstrichen und übermalt, die dritte Strophe ist ausgestrichen und wurde von Reger auch nicht vertont. In Hütet Euch! ist zudem das Wort “Eros” (Strophe 3) unterstrichen.

Note:


Annotations

No. 4


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Copy shown in RWA: DE, Berlin, Staatsbibliothek zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Yo 27607.

Note: Die Erstausgabe war in Regers Besitz. Der Pianistin Ella Kerndl gratulierte dieser am 16. April 1900: “zu Ihrer Landsmännin der Frl. Marie Stona, die 2 Bändchen Gedichte herausgab! Alle Achtung vor dem schöpferischen Talent dieser Dame!” (Brief)


Annotations

No. 5


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First edition
unknown

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Used for comparison purposes in RWA: Hermann Ubell: Die junge Ehe, in: id.: Stundenreigen. Gedichte, C. W. Stern (Buchhandlung L. Rosner, Verlag), Wien 1903, p. 8.

Copy shown in RWA: AT, Linz, Adalbert-Stifter-Institut des Landes Oberösterreich / StifterHaus – Literatur und Sprache in Oberösterreich, 9830/128.1994.


Annotations

Note: Erstausgabe vermutlich in einer der Zeitungen, in denen Ubell bis 1903 seine Gedichte veröffentlichte.


No. 6


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First edition

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Copy shown in RWA: DE, Berlin, Staatsbibliothek zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Yo 27682 M.

Note: Der Band enthält alle vier von Reger vertonten Wiener-Gedichte.


Annotations

No. 7


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First edition

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Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.

Note: Die vier Jahrgänge der Sonnenblumen – eine bibliophile Loseblatt-Sammlung mit Bildschmuck von Fidus – waren in Besitz Regers. Im Oktober 1899 äußerte er gegenüber Josef Hösl, es fänden sich “schöne Sachen darin, die direkt zum Komponieren reizen” (Brief vom 24. Oktober 1899). Regers Exemplar des vierten Jahrgangs ist in den Meininger Museen/Max-Reger-Archiv erhalten. Mit Bleistift sind einige Gedichte zur Vertonung angestrichen, darunter Wenn lichter Mondenschein…, Helle Nacht und Hütet Euch!. In Helle Nacht ist in der 2. Strophe das Wort “weint” unterstrichen und übermalt, die dritte Strophe ist ausgestrichen und wurde von Reger auch nicht vertont. In Hütet Euch! ist zudem das Wort “Eros” (Strophe 3) unterstrichen.


Annotations

Note: In Erstausgabe Schlussgedicht der Sektion “Liebe”.


1. Composition

On 12 December 1899, before submitting the Eight Songs op. 43 for publication, Reger to Elsa von Bercken: “For the new songs I have very beautiful texts! But it will be a while before I can compose these, as there is too much to be done first”. (Letter) At the beginning of March 1900 he wrote to the Hamburg critic Emil Krause: “A few songs op. 47 are also ready.” (Letter dated 5 March 1900) According to the dates of completion, these must have included no. 6 (29 January) and no. 2 (28 February) amongst others; the third song with a date of completion, no. 1 , was completed on 17 March 1900. Ultimately the collection grew to seven songs. The opus contains, amongst other works, Reger’s first setting of a text by Christian Morgenstern (no. 2 Leise Lieder), followed by seven more in the next three collections, as well as a text by Maria Stona (no. 6 ), whose poetry Reger was very enthusiastic about.1

2. Publication

In mid-April Reger concluded a contract for six new works with the publisher Jos. Aibl in Munich: as well as Seven Songs, the Six Intermezzi op. 45 for piano, the Fantasia and Fugue on B-A-C-H op. 46 and Six Trios op. 47 for organ (as opp. 46a and 46b), Twelve German Sacred Songs and Seven Sacred Folksongs for mixed chorus WoO VI/13 and VI/14 as well as Selected Organ Chorale Preludes by Johann Sebastian Bach in arrangements for piano (RWV Bach-B4) were assigned (see letter dated 16 April 1900 to Alexander W. Gottschalg) and submitted for publication on 26 April.2 On 6 May Reger signed the copyright agreement and the confirmation of the overall royalty of 700 marks.

At this point the Eight Songs still had the opus number 47, which was later allocated to the Six Trios (for organ). On the copyright agreement and in the engraver’s copy, the alteration to the opus numbers was carried out later; this possibly only occurred during the proof-reading process.3 On 27 June Reger was still waiting impatiently for the proofs which, as he told the soprano Marie Seyff-Katzmayr, were due to arrive “in the next days”.4 On 22 October he sent a review copy of the first printed edition to Caesar Hochstetter. (see letter) Reger later admitted to his fellow critic Theodor Kroyer in Munich that in his op. 48 “here and there a ‘reminiscence’ of my great earlier dependence on Brahms” could be heard, which he had “overcome” in the Twelve Songs op. 51. (Letter dated 18 April 1901)

As well as Marie Seyff-Katzmayr, to whom no. 2 Leise Lieder was dedicated, Reger also made a dedication to the Karlsruhe Court Theater singer Henriette Mottl-Standthartner, the wife of his future Munich mentor Felix Mottl (no. 1 Hütet euch!). He did not make any other individual dedications in this opus. Instead, four autograph transpositions survive. For Josef Loritz Reger transposed Leise Lieder from D major to C major, and he made three other transpositions (nos. 3 and 7 and a further transposition of no. 2)5 for the American bass-baritone Arthur Henry van Eweyk, to whom he had already dedicated Traum durch die Dämmerung op. 35 no. 3. A few markings in numbers 2 and 3 indicate that these manuscripts were used. But to date, no record of performances of these Reger songs by Eweyk, who was active especially in Berlin from the 1890s onwards, have come to light. Richard Braungart wrote that Eweyk appeared as a performer of Reger: “And by the way, there are already singers today who – particularly when working with the composer himself – master even the most difficult pieces [...] splendidly [...], as evidenced by artists such as Josef Loritz (baritone, Munich), Ludwig Heß (tenor, Berlin), Arthur van Eweyk (baritone, Berlin), and Susanne Dessoir (soprano, Berlin)”6.

3.

Translation by Elizabeth Robinson.


1
“All respect to the creative talent of this lady! I place her directly next to the works of Anna Ritter” (Letter dated 16 April 1900 to Ella Kerndl). – Maria Stona was the pseudonym of Marie Scholz (née Stonawski).
2
Parcel to the value of 300 marks, listed in Bescheinigungsbuch über die von Herrn Reger Weiden an die hiesigen Postanstalten zur Postbeförderung übergebenen einzuschreibenden Briefpostsendungen, Postanweisungen, Geldbriefe und Packetsendungen, 1899–1912, Meininger Museen, Abteilung Musikgeschichte mit Max-Reger-Archiv, Inventarnummer XI-4 3314, fol. 3; see also letter dated 26 April 1900 to Gustav Beckmann.
3
The alterations on the copyright agreement and the title page of the engraver’s copy were probably made by the publisher. On 27 June Reger spoke to Marie Seyff-Katzmayr about his songs, referring to them as “op. 47” – possibly the change of opus numbers had not yet been completed (letter, last listed and cited in Ingo Nebehay’s antiquarian books catalog, February 1984, no. 253).
4
Letter, ibid.
5
Transpositions: no. 2 from D major to C major; no. 3 from D flat major to B flat major; no. 7 from A minor to F sharp minor.
6
Richard Braungart, “Max Reger als Liederkomponist. Eine Erwiderung”, in Freistatt 4 Jg., no. 29 [ca. 3rd July volume 1902], p. 315f.; here: p. 316.

1. Reception

At present, there are no records of performances in Reger's time.

1. Stemma

Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.
Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.

2. Quellenbewertung

Der Edition liegt als Leitquelle grundsätzlich der Erstdruck zugrunde. Im Bereich der Vortragsanweisungen wurde jedoch dennoch oftmals den Lesarten der Stichvorlagen der Vorzug gegeben (siehe Zu den editorischen Besonderheiten dieses Bandes). Die auf Basis des Erstdrucks erstellten autographen Transpositionen von Nr. 2 Leise Lieder (2 Manuskripte [Berlin|München]), Nr. 3 Im Arm der Liebe und Nr. 7 Unvergessen (Editionen im Anhang) spielten für die Edition der Originalfassung zumindest in zwei Fällen bei Tonfragen eine Rolle (Nr. 3, 6 sowie T. 7). Für editorische Entscheidungen nicht relevant waren hingegen der Entwurf der Nr. 5 Junge Ehe sowie Josef Regers vom Komponisten autorisierte Bearbeitung für Harmonium der Nr. 4 Ach Liebster, in Gedanken….

3. Sources

  • Entwurf zu Nr. 5
  • Stichvorlagen
  • Erstdruck
  • Autographe Transposition der Nr. 2
  • Autographe Transposition der Nr. 2, 3 und 7
  • Frühe Niederschrift (Max-Reger-Institut)
  • Stichvorlage
  • Erstdruck
Object reference

Max Reger: Seven Songs op. 48, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00049.html, last check: 22nd February 2024.

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