Sixteen Songs op. 62
for high or medium voice and piano
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No. 1 Wehe!
Text: Martin Boelitz
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No. 2 Waldseligkeit
Text: Richard Dehmel
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No. 3 Ruhe
Text: Franz Evers
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No. 4 Mensch und Natur
Text: Richard Braungart
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No. 5 Wir zwei
Text: Gustav Falke
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No. 6 Reinheit
Text: Martin Boelitz
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No. 7 Vor dem Sterben
Text: Martin Boelitz
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No. 8 Gebet
Text: Richard Braungart
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No. 9 Strampelchen
Text: Victor Blüthgen
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No. 10 Die Nixe
Text: Gustav Falke
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No. 11 Fromm
Text: Gustav Falke
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No. 12 Totensprache
Text: Ludwig Jacobowski
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No. 13 Begegnung
Text: Eduard Mörike
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No. 14 Ich schwebe
Text: Karl Henckell
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No. 15 Pflügerin Sorge
Text: Christian Morgenstern
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No. 16 Anmutiger Vertrag
Text: Christian Morgenstern
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1.
Reger-Werkausgabe | Bd. II/3: Lieder III, S. 28–79. |
Herausgeber | Knud Breyer und Stefan König. Unter Mitarbeit von Christopher Grafschmidt und Claudia Seidl. |
Verlag | Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.810. |
Erscheinungsdatum | September 2022. |
Notensatz | Carus-Verlag, Stuttgart. |
Copyright | 2022 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.810. Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law. Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved. |
ISMN | M-007-29722-0. |
ISBN | 978-3-89948-432-8. |
No. 1
Martin Boelitz: Wehe!, in:
id.: London. Soziale Gedichte, Verlag Jung-Deutschland Siegfried Dyck, Berlin, Eberswalde and Leipzig
Martin Boelitz: Wehe!, in: Die Gesellschaft. Münchner Halbmonatschrift für Kunst und Kultur, ed. by Ludwig Jacobowski, 17. Jg. (), vol. 4, issue 3, München , p. 182.
unknown
Used for comparison purposes in RWA: First edition
Copy shown in RWA: DE, Bremen, Staats- und Universitätsbibliothek, 02 F 0034.
Note: Beide Ausgaben als Vorlage möglich, da vermutlich in Regers Besitz.
Note: Die beiden Ausgaben unterscheiden sich nur geringfügig in der Interpunktion. Da Regers Texterfassung hier uneinheitlich ist, kann keine eindeutige Aussage zur Textvorlage gemacht werden. Für die Liedvertonung griff Reger massiv in das Gedicht mittels einer Texteinfügung ein (siehe Kommentar zu T. 10–11).
No. 2
Richard Dehmel: Waldseligkeit, in:
id.: Erlösungen. Gedichte und Sprüche, zweite Ausgabe, durchweg verändert, Schuster & Loeffler, Berlin
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: Ein Exemplar der Erlösungen war in Regers Besitz (vgl. Brieffragment von Elsa von Bercken vom 14. Juni 1902 an Reger, Max-Reger-Institut, Karlsruhe, Signatur: Ep. Ms. 2997).
Note: Reger vertonte insgesamt fünf Gedichte aus den Erlösungen: Opera 51 Nr. 3, 62 Nr. 2, 66 Nr. 7 und 11 sowie 83 Nr. 6.
Note: Die drei Monate vor Op. 62 Nr. 2 entstandene Vertonung von Richard Strauss (Acht Lieder Op. 49 Nr. 1) war noch nicht erschienen.
Note: Nicht in der ersten Ausgabe Erlösungen. Eine Seelenwanderung in Gedichten und Sprüchen von 1891.
No. 3
by Franz Evers
Franz Evers: Ruhe, in:
id.: Fundamente. Gedichte, Verlag „Kreisende Ringe“ (Max
Spohr), Leipzig
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: In Regers Besitz.
Note: Am 29. Dezember 1900 schrieb Reger an den Musikschriftsteller Arthur Seidl: “Franz Evers ist ein famoser Lyriker; ich habe in seinen „Fundamenten“ ganz wundervolle Sachen gefunden!” (Brief, zitiert nach Max Reger. Briefe eines deutschen Meisters. Ein Lebensbild, hrsg. von Else von Hase-Koehler, Leipzig 1928, S. 86.) Reger vertonte insgesamt vier Texte aus diesem Band (siehe Opera 55 Nr. 13, 62 Nr. 3, 70 Nr. 17 und 88 Nr. 3).
No. 4
[Probably] Richard Braungart: Mensch und Natur, in:
id.: Erlebtes und Erträumtes. Gedichte, Österreichische Verlagsanstalt, Linz, Wien and Leipzig
unknown
Used for comparison purposes in RWA: First edition
Copy shown in RWA: DE, Köln, Universitäts- und Stadtbibliothek, B 1290.
Note: Reger bedankte sich bei Braungart am 25. September 1901 für die “schöne Dichtung: Mensch u Natur”, die er vermutlich handschriftlich erhalten hatte, und versprach, diese “sicher baldigst komponieren” zu wollen (Brief, Münchner Stadtbibliothek, Monacensia, Signatur: Reger, Max A I/129).
No. 5
Gustav Falke: Wir zwei, in:
id.: Neue Fahrt. Gedichte, Alfred Janssen, Hamburg
[Probably] Gustav Falke: Wir zwei, in:
Neue Lieder der besten neueren Dichter für’s Volk, ed. by Ludwig Jacobowski, M. Liemann, Berlin
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: In Jacobowskis Überlieferung fehlt die vorletzte Strophe, die auch Reger nicht vertont.
No. 6
Martin Boelitz: Reinheit, in:
id.: Frohe Ernte. Noch einmal Verse, J. C. C. Bruns‘ Verlag, Minden i. W.
unknown
Used for comparison purposes in RWA: First edition
Copy shown in RWA: DE, Bonn, Universitäts- und Landesbibliothek, Fa 1318/29.
Note: Reger erhielt den damals noch nicht publizierten Text vermutlich handschriftlich von dem Dichter, mit dem er in persönlichem Kontakt stand.
Note: Die spätere Publikation in Frohe Ernte, die in der RWA als Referenzausgabe verwendet wird, unterscheidet sich an mehreren Stellen von Regers Vertonung (T. 3, 9, 11).
No. 7
Martin Boelitz: Vor dem Sterben, in:
id.: Frohe Ernte. Noch einmal Verse, J. C. C. Bruns‘ Verlag, Minden i. W.
unknown
Used for comparison purposes in RWA: First edition
Copy shown in RWA: DE, Bonn, Universitäts- und Landesbibliothek, Fa 1318/29.
Note: Wohl nach einem Manuskript des Dichters (siehe Nr. 6).
Note: Der Beginn der später veröffentlichten Form des Gedichts lautet: »Wenn dich große Sehnsucht rührt« (statt – wie bei Reger – »tiefe Sehnsucht«).
No. 8
Richard Braungart: Gebet, in:
id.: Erlebtes und Erträumtes. Gedichte, Österreichische Verlagsanstalt, Linz, Wien and Leipzig
unknown
Used for comparison purposes in RWA: First edition
Copy shown in RWA: DE, Köln, Universitäts- und Stadtbibliothek, B 1290.
Note: Reger erhielt den zum Kompositionszeitpunkt des Opus 62 wohl noch nicht publizierten Text möglicherweise handschriftlich von dem mit ihm befreundeten Dichter.
No. 9
Victor Blüthgen: Strampelchen, in:
id.: Gedichte, Edwin Schloemp, Leipzig
unknown
Used for comparison purposes in RWA: First edition
Copy shown in RWA: US, Michigan State University.
Note: In der neuen, vermehrten Ausgabe von Blüthgens Gedichten (Berlin, Grote, 1901) ist das Gedicht nicht enthalten. – Das später in Regers Meininger Bibliothek befindliche Exemplar der Loseblatt-Serie Freunde und Gefährten. Meisterdichtungen auf einzelnen Blättern, hrsg. von John Henry Mackay, 9. Serie, Berlin o. J., in dem das Gedicht auf Blatt 889 abgedruckt ist, weist einen von Reger nicht reproduzierten Druckfehler (vgl. T. 10 “Leise” statt “Liese”) auf und kommt somit als Vorlage kaum in Frage.
Note: Regers Liedtext weicht an mehreren Stellen von Blüthgens Gedicht ab (siehe im Einzelnen Lesartenverzeichnis).
Note: In Erstausgabe innerhalb der Sektion: Im Kinder-Paradies.
No. 10
Gustav Falke: Die Nixe, in:
id.: Mit dem Leben. Neue Gedichte, Verlag Alfred Janssen, Hamburg
[Probably] First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: Die Ausgabe war in Regers Besitz.
No. 11
Gustav Falke: Fromm, in:
id.: Mit dem Leben. Neue Gedichte, Verlag Alfred Janssen, Hamburg
[Probably] First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: Die Ausgabe war in Regers Besitz.
Note: Die Veröffentlichung des Gedichts in der Zeitschrift Jugend. Münchner Illustrierte Wochenschrift für Kunst und Leben, 5. Jg., Nr. 5 (29. Januar 1900), S. 76, ist mit der Erstausgabe identisch.
No. 12
Ludwig Jacobowski: Totensprache, in:
id.: Aus Tag und Traum. Neue Gedichte, S. Calvary & Co., Berlin
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: In Regers Besitz.
Note: Zwei identische Auflagen im gleichen Jahr.
Note: Reger vertonte aus dieser Sammlung insgesamt drei Texte (Op. 62 Nr. 12, Op. 66 Nr. 12, Op. 70 Nr. 12).
No. 13
Eduard Mörike: Begegnung, in:
id.: Gedichte, Verlag der J. G. Cotta’schen Buchhandlung, Stuttgart and Tübingen
Eduard Mörike: Begegnung, in:
Hugo Wolf: Gedichte von Eduard Mörike, Wetzler, Wien
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.
Note: Reger bearbeitete Wolfs Vertonung 1904 auch für Klavier (RWV Wolf-B6 Nr. 3).
No. 14
Karl Henckell: Ich schwebe wie…, in:
id.: Gedichte, Karl Henckell & Co., Zürich and Leipzig
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Badische Landesbibliothek, 66A 3421.
Karl Henckell: Ich schwebe…, in:
Richard Strauss: Fünf Lieder nach Gedichten von Otto Julius Bierbaum und Karl Henckell op. 48, Fürstner, Berlin
Copy shown in RWA: DE, Berlin, Humboldt-Universität, LU 66086-48.
Note: Die Textvorlage Regers entspricht der Erstausgabe oder der Vertonung von Richard Strauss.
Note: Während Reger hinsichtlich der Betitelung Strauss‘ Titelvariante folgt, sprechen andere Details, wie z. B. der Einschub mittels Gedankenstrichen in T. 14–15, für den Erstdruck als Vorlage.
No. 15
Christian Morgenstern: Pflügerin Sorge, in:
id.: Auf vielen Wegen. Gedichte, Schuster & Loeffler, Berlin
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
No. 16
Christian Morgenstern: Anmutiger Vertrag, in:
id.: Auf vielen Wegen. Gedichte, Schuster & Loeffler, Berlin
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: Text auch in Neue Lieder der besten neueren Dichter für’s Volk, zusammengestellt von Ludwig Jacobowski, M. Liemann, Berlin, 1899, S. 81.
1. Composition and Publication
Reger had long planned to dedicate a complete opus to the baritone Josef Loritz, to whom he had already dedicated individual songs (opp.35 no. 1 and 43 no. 4). After the composition of the Fifteen Songs 55, Reger still had some poems left to set, so on 14 April 1901, the day after completing the collection, he was able to write to Loritz about the planned new opus: “About the new songs op. 60 (?) (dedicated to you) so far I already have about 18 wonderful texts! You can look forward to these”. (postcard) Although Reger already had a definite idea of the work at this point in time (there will be 16–18 pieces letter), it took a while to come to fruition. Instead, as he announced to Loritz on 24 June, of “a few songs” being completed in August and that he would “have the song opus complete by the end of November at the latest” (letter), work on the composition seems to have taken until the end of 1901. Insofar as the songs were composed chronologically, the date of completion (“München, 18. December 1901”) on the engraver’s copy of Waldseligkeit (no. 2) gives an indication of when composition began. The date of composition of Begegnung (no. 13) can also be determined, as Reger wrote in a letter to Theodor Kroyer dated 29 January 1902 that he had “composed a song to a text yesterday which Hugo Wolf has also set” (letter).1 Two days later, Reger told the pianist Henriette Schelle about the completion of the whole opus (see letter dated 31 January 1902).
On 8 February Reger wrote to his publisher Aibl: “Please urgently, regarding the 16 Songs op. 62 have these engraved as soon as possible”” and asked for the “courier to be sent in the course of Monday (10. Febr.)” (letter), in order to have the manuscripts picked up. Evidently the courier also brought the copyright agreement and the royalty receipt statement for 600 Marks with him on this occasion, which are dated 10 February 1902. On 15 February the engraver’s copies were sent for engraving.2 Around two months later the edition was published, and Reger sent a review copy to Theodor Kroyer of the Münchner Allgemeine Zeitung (see letter dated 20 April 1902 to Kroyer). He reviewed op. 62 as part of a collective review with other song collections by Reger (opp. 55, 66, 68) but only in the following year (recension).
2.
Translation by Elizabeth Robinson.
1. Reception
On 8 June 1902 the dedicatee Josef Loritz included a song from op. 62, Waldseligkeit (no. 2), for the first time in a concert program in a Lieder matinee in Krefeld. On 28 December 1902 he also sang Gebet (no. 8), Fromm (no. 11), Pflügerin Sorge (no. 15) and Anmutiger Vertrag (no. 16) in the Bayerischer Hof Hotel in Munich, accompanied by Reger. But other performers such as Auguste Vollmar, Ludwig Hess, and Sophie Rikoff also included individual songs from op. 62 in their repertoire, thereby ensuring their early dissemination in Munich and Leipzig (Hess on 27 February 1903 in the Hôtel de Prusse with Wehe! [no. 1]).
Reger had described the songs to the pianist Henriette Schelle as “quite mad, which of course is why they give me all the more fun!” (letter dated 31 January 1902), but he also confidently remarked to his publisher “that, anyone who has previously seen these new 16 Songs op 62, can only but detect a great progress compared with op 55; I have now achieved the ability, to express all conceivable psychological processes quite exhaustively in song.” (letter dated 8 February 1902 to the director of the publishing house Otto Spitzweg) Both aspects – the departure from traditional song aesthetics and the heightened expressive ability – were mentioned in concert reviews, but detecting a break with tradition did not exclusively apply to op 62, for songs from opp. 51, 66 and 68 were also performed in the concerts. Paul Schwers, the reviewer in the Berlin periodical Germania found in Ludwig Hess’s song recital “crass unnaturalness its most intrusive form is reflected in these insanely eccentric harmonic combinations” (recension dated 8 March 1903). Hugo Leichtentritt also detected that Reger “often goes further than appears necessary for the appropriate expression of the mood to be set to music”, but that the “strange conglomerations of notes [are] often of quite extraordinary ex- pressive power.” (recension, Allgemeine Musik-Zeitung) There was a general complaint that Reger did not place any importance on “naturally felt, meaningful speech melody” (Arthur Smolian, recension ). For this, Fritz Hoyer chose the description ““declamatory music” [which] is so close to the language that very little remains to have reached it completely.” (recension, ) Leichtentritt also viewed the phenomenon from the experimental perspective of “how far you could probably get without any melody at all.” (recension, Allgemeine Musik-Zeitung) Despite all the criticism – “songs [are] not harmonic mathematical examples and experiments” (Carl Kipke, recension, ) – the contributions listed from op. 62 were acknowledged as an addition to variety. Arthur Hahn recognized the fact that intimate and lyrical realms of expression were also shown to their best advantage, as in the “intimately felt Fromm [no. 11]” (recension, ) or in “Waldseligkeit (no. 2)]”, which Otto Leßmann described as “a piece of music of the most tender emotion but with an austere character” (recension, ). Both critics and audiences liked the “particularly characteristic songs” (Alexander Winterberger in ) “from a naturalistic point of view” (Hoyer, recension, ). With regard to op. 62, Wehe (no. 1) was meant. “For such social poetry”, wrote Ernst Günther, “Max Reger has the requisite colors at his disposal” (). Pflügerin Sorge (no. 15) was also mentioned. Here, reviewers felt Reger’s “ruthlessness in diction” (V. J., recension, ) and “above all a very strange skill in drawing the mood exhaustively in one big sweep” (Emil Liepe, recension, ) was positively used.
Op. 62 no. 11, Fromm, is one of the five songs of which Reger also made an orchestral version in 1915.1 It was published posthumously in 1916 by Universal-Edition Wien.
2.
Translation by Elizabeth Robinson.
1. Stemma
2. Quellenbewertung
Der Edition liegt als Leitquelle der Erstdruck zugrunde. Als Referenzquelle diente die vielfach differenzierter bezeichnete Stichvorlage (siehe Zu den editorischen Besonderheiten von Band II/3). Insbesondere im Bereich der Vortragsanweisungen wurde oftmals den Lesarten der Stichvorlagen der Vorzug gegeben. Von geringer Bedeutung für die Edition waren die Entwürfe sowie die Quellen der später entstandenen Fassung der Nr. 11 Fromm für Singstimme und Orchester. Josef Regers Bearbeitung für Harmonium der Nr. 3 () war nicht relevant. Die Einzelausgabe der Nr. 2 ist mit dem Erstdruck identisch.
3. Sources
- Entwürfe zu Nr. 2 und 4 (E)
- Stichvorlagen (SV)
- Erstdruck (ED)
- Einzelausgabe Nr. 2 (ED-Z)
- Neudruck Nr. 11 in Lieder-Album I
- Neudruck Nr. 11 in Das moderne Lied
- Stichvorlage
- Korrekturabzug
- Erstdruck
- Erstschrift
- Stichvorlage
- Erstdruck
Object reference
Max Reger: Sixteen Songs op. 62, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00062.html, last check: 9th December 2024.
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