Haus- und Kirchenmusik op. 79
Compositions op. 79c
for voice and piano
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No. 1 Abend
Text: Theodor Schäfer
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No. 2 Um Mitternacht blühen die Blumen
Text: Maria Stona
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No. 3 Volkslied
Text: Marie Itzerott
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No. 4 Friede
Text: Josef Huggenberger
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No. 5 Auf mondbeschienenen Wegen
Text: Josef Huggenberger
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No. 6 Die Glocke des Glücks
Text: Anna Ritter
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No. 7 Erinnerung
Text: Theodor Schäfer
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No. 8 Züge
Text: Josef Huggenberger
- Haus- und Kirchenmusik op. 79
Other parts:- Compositions op. 79a for piano
- Compositions op. 79b for organ
- Compositions op. 79d for violin and piano
- Compositions op. 79e for cello and piano
- Compositions op. 79f for mixed voice unaccompanied choir
- Compositions op. 79g for three-part women’s or children’s unaccompanied choir
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1.
Reger-Werkausgabe | Bd. II/3: Lieder III, S. 2–18. |
Herausgeber | Knud Breyer und Stefan König. Unter Mitarbeit von Christopher Grafschmidt und Claudia Seidl. |
Verlag | Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.810. |
Erscheinungsdatum | 2022 |
Notensatz | Carus-Verlag, Stuttgart. |
Copyright | 2022 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.810. Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law. Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved. |
ISMN | M-007-29722-0 |
ISBN | 978-3-89948-432-8 |
No. 1
Theodor Schäfer: Abend, in:
Sehnen und Sterben. Gedichte, Verlag von Steiger & Cie, Berlin
[Probably] First edition
Copy shown in RWA: DE, Berlin, Staatsbibliothek zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Yo 27601.
No. 2
Maria Stona: Um Mitternacht blühen die Blumen, in:
Marie Stona: Buch der Liebe, Verlag Carl Konegen, Wien
Maria Stona: Um Mitternacht blühen die Blumen, in:
Marie Stona: Buch der Liebe, 3., vermehrte Auflage, Verlag Carl Konegen, Wien
Copy shown in RWA: DE, Berlin, Staatsbibliothek zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Yo 22501/29<3>.
Note: Der Gedichtband war in Regers Besitz. Der Pianistin Ella Kerndl gratulierte dieser am 16. April 1900: “zu Ihrer Landsmännin der Frl. Marie Stona, die 2 Bändchen Gedichte herausgab! Alle Achtung vor dem schöpferischen Talent dieser Dame!” (Brief, Meininger Museen, Sammlung Musikgeschichte/Max-Reger-Archiv, Signatur: Br 011/2.)
Note: Keine Änderungen in der dritten Auflage gegenüber der Erstausgabe.
No. 3
Marie Itzerott: [Wenn Gott es hätt‘ gewollt…], in:
ead.: Neue Lieder, Schulze'sche Hof-Buchhandlung und Hof-Buchdruckerei A. Schwartz, Oldenburg and Leipzig
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: Der Band enthält alle fünf von Reger vertonten Itzerott-Texte (Opera 55 Nr. 4 und 6, 66 Nr. 1 und 8 sowie 79c Nr. 3).
Note: Erstes Gedicht der Abteilung “Im Volksliedton” (ohne eigene Überschrift).
No. 4
Josef Huggenberger: Friede, in:
id.: Accorde. Lieder, Hermann Lukaschik G. Franz‘sche Hofbuchhandlung, München
Josef Huggenberger: Friede, in:
id.: Accorde. Lieder, Zweite, vermehrte Auflage, Hermann Lukaschik G. Franz‘sche Hofbuchhandlung, München
Copy shown in RWA: DE, München, Bayerische Staatsbibliothek, PO germ 659 lb.
Note: Der Band enthält alle fünf von Reger vertonten Huggenberger- Texte (siehe Opera 76 Nr. 14, 25 und 29 sowie 79c Nr. 4, 5 und 8).
No. 5
Josef Huggenberger: [Auf mondbeschienenen Wegen geh‘ ich…], in:
id.: Accorde. Lieder, Zweite, vermehrte Auflage, Hermann Lukaschik G. Franz‘sche Hofbuchhandlung, München
First edition
Copy shown in RWA: DE, München, Bayerische Staatsbibliothek, PO germ 659 lb.
Note: Der Band enthält alle fünf von Reger vertonten Huggenberger- Texte (siehe Opera 76 Nr. 14, 25 und 29 sowie 79c Nr. 4, 5 und 8).
Note: Text nicht in der 1898 erschienenen Erstausgabe von Huggenbergers Gedichtband. – Zweites Gedicht einer Zusammenstellung unter dem Sammeltitel Sommerklänge.
No. 6
Anna Ritter: Die Glocke des Glücks, in:
Befreiung. Neue Gedichte, 5th edition, Stuttgart
First edition
Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung, Rara.
Note: Ein Exemplar des Bandes war in Regers Besitz.
Note: Die Autorin informierte Reger über ihren neuen Gedichtband: “[…] übrigens von Anna Ritter muß jetzt, wie sie mir schrieb bei Cotta ein neuer Band Gedichte erscheinen!” (Brief vom 16. April 1900 an Ella Kerndl), der noch im Erscheinungsjahr die sechste Auflage erreichte. Dieser äußerte sich negativ über das Buch: “Da war aber auch nichts drin, das an ihre früheren Sachen heranreichte!” (Brief vom 27. Juni 1900 an Ella Kerndl), vertonte daraus jedoch trotzdem insgesamt fünf Gedichte (WoO VII/25, 26, 29 sowie Opera 55 Nr. 7 und 79c Nr. 6).
Note: Textvorlage Regers war die Erstausgabe bzw. eine der unveränderten Auflagen aus dem Erscheinungsjahr.
No. 7
Theodor Schäfer: Erinnerung, in:
Sehnen und Sterben. Gedichte, Verlag von Steiger & Cie, Berlin
[Probably] First edition
Copy shown in RWA: DE, Berlin, Staatsbibliothek zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Yo 27601.
No. 8
Josef Huggenberger: Züge, in:
id.: Accorde. Lieder, Hermann Lukaschik G. Franz‘sche Hofbuchhandlung, München
Josef Huggenberger: Züge, in:
id.: Accorde. Lieder, Zweite, vermehrte Auflage, Hermann Lukaschik G. Franz‘sche Hofbuchhandlung, München
Copy shown in RWA: DE, München, Bayerische Staatsbibliothek, PO germ 659 lb.
Note: Der Band enthält alle fünf von Reger vertonten Huggenberger- Texte (siehe Opera 76 Nr. 14, 25 und 29 sowie 79c Nr. 4, 5 und 8).
1. Composition and Publication
Between December 1900 and September 1902 Reger submitted a total of 38 musical inserts to the Blätter für Haus- und Kirchenmusik, which was published by Hermann Beyer & Söhne in Bad Langensalza; 25 of these were published between 1901 and 1904.1 As well as a reliable source of income, the publication format above all guaranteed that his name became widely known. With his submissions Reger contributed to important genres of chamber music, sacred domestic music and music for amateurs: piano and organ pieces, pieces for violin or cello and piano, choruses for different scorings, and not least, songs. (see Regers Musikbeilage in Zeitschriften) Reger’s contact was the publisher’s editor Ernst Rabich, who had invited him “at the end of October 1900 [...] to contribute” (Erinnerungen an Reger) to the periodical. Rabich subsequently championed Reger’s work in many ways both as a music critic and as conductor of the Gotha Liedertafel.2
Reger conformed to the concept of “easy performability with a certain nobility”3, formulated for music inserts when the periodical was founded in 1897. When he sent his first manuscript to Rabich on 2 December 1900, with the song Um Mitternacht blühen die Blumen, he explained: “[...] I have intentionally chosen an easier song this time, so as not to “offend” the subscribers of your highly esteemed periodical, who are less prepared for the “most modern”. The accompaniment lies extremely comfortably under the hand. (letter)”
By October 1901 a further seven songs followed,4 as well as many other inserts, which formed an easy counterpart to the complex Fifteen Songs op. 55 composed at the same time.
Reger pressed for a prompt publication of his contributions. In order to enable the publication of Um Mitternacht blühen die Blumen in the January 1901 number of the monthly periodical, as an exception he asked Rabich to undertake checking the proofs. (see letter to Ernst Rabich dated 2 December 1900) By contrast, the publication of the other songs occurred at greater intervals than originally anticipated by the composer: only the Volkslied was published in 1901 (August), Abend (Rabich: “a glorious song”; letter from Rabich dated 6 November 1901 to the director of the publishing house Friedrich Mann), Friede and Auf mondbeschienenen Wegen only in 1903, and Die Glocke des Glücks in 1904. The songs Erinnerung5 and Züge were not published. The reasons for the delay could have been the production costs of music inserts, which the small publisher had to budget for, as well as Reger’s pace of work; he wrote much more than could be published month by month.6
In January 1901 Reger enquired after in-house “special editions” (letter dated 19 January 1901 to Ernst Rabich), in order to sound out the opportunities for a secondary exploitation of his works in another publication format. He probably had the series Für’s Haus in mind, a Collection of dignified compositions mainly by modern masters launched by the publisher in 1898, in which predominantly piano pieces and songs which had previously been issued as inserts, were newly published in the form of individual bibliophilic editions. Volkslied and the songs Abend and Um Mitternacht blühen die Blumen which complemented its content were ultimately included in this series. They were finally published c. March 19027 and Christmas 19038 as numbers 111 and 146. In April 1904 the publisher Beyer & Söhne finally ven- tured to publish all Reger’s works composed to date for the Blätter für Haus- und Kirchenmusik – including those previously omitted – together and asked Reger to give them opus numbers for this. However, Reger was anxious to make “all opuses as weighty as possible” and did not want to use up several work numbers for these short compositions. Instead of which he suggested a publication under the cumulative opus number 79 with a corresponding “collective titlepage” (letter dated 7 April 1904 to Ernst Rabich). He divided the works according to scor- ing into sections a–e (later to g) and allocated the eight songs to section c. This was in turn divided into three books, resulting in numbers 182–184 within the continuing series Für’s Haus and was available on sale in late 1904.9 Whereas Abend, Um Mitternacht blühen die Blumen and Volkslied (nos. 1–3) were thus published for the third time, Erinnerung and Züge appeared as first editions within op. 79 (nos. 7 and 8).10
When the Leipzig firm of Paul Zschocher published Zehn Liebeslieder by Reger in November 1910, alongside the music inserts from the Neuen Musik-Zeitung (WoO VII/23–29) and the Schlummerlied WoO VII/33 (see below), Um Mitternacht blühen die Blumen and Volkslied were also included in the collection. (see composition of WoO VII/23–29) Reger made some small additions and checked the proofs,11 but did this so superficially that a few mistakes in the new engraving remained undetected (see Quellenbewertung). Reger set the poem Friede, one of three by the Upper Bavarian poet Josef Huggenberger which were set in op. 79c, a second time – in the second volume of Schlichte Weisen op. 76 of 1905.
2.
Translation by Elizabeth Robinson.
1. Reception
At present, there are no records of performances in Reger's time.
1. Stemma
2. Quellenbewertung
Der Edition liegen als Leitquellen die Erstdruck als Sammlung (mit Opuszahl 79c) zugrunde. Sie wurden von denselben Platten gezogen wie die Erstdrucke als Zeitungsbeigaben (Nr. 1–7) bzw. die Erstdrucke der Reihe »Für’s Haus« (Nr. 1–3) und sind mit Ausnahme der Nr. 6, in die Korrekturen eingearbeitet sind, jeweils mit diesen identisch.
Die Revisionen, die Reger 1910 in den Liedern Nr. 2 und 3 für deren Neudruck innerhalb der »Liebeslieder« vornahm, wurden in der RWA berücksichtigt. Jedoch waren beim Stich dieser Ausgabe einige Fehler entstanden, die dem Komponisten entgangen waren. Die transponierte Ausgabe der »Liebeslieder« für tiefe Stimme entstand vermutlich ohne Regers Beteiligung und war somit für die Edition der Nr. 2 und 3 nicht relevant.
3. Sources
- Stichvorlagen (verschollen)
- Erstdruck Nr. 1 (ED-Z)
- Erstdruck Nr. 2 (ED-Z)
- Erstdruck Nr. 3 (ED-Z)
- Erstdruck Nr. 4 (ED-Z)
- Erstdruck Nr. 5 (ED-Z)
- Erstdruck Nr. 6 (ED-Z)
- Erstdruck Nr. 7 (ED-Z)
- Erstdruck Nr. 1 und 2 (ED-E)
- Erstdruck Nr. 3 (ED-E)
- Erstdruck Heft I (Nr. 1-2) (ED-S)
- Erstdruck Heft II (Nr. 3-5) (ED-S)
- Erstdruck Heft III (Nr. 6-8) (ED-S)
- Originalfassung (ND-rev)
- Transponierte Fassung (ND-transp)
Object reference
Max Reger: Compositions op. 79c, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00088.html, last check: 11th October 2024.
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