Eight selected folk songs WoO VI/11

for mixed voice unaccompanied choir

Content
  • No. 1 Mailied

    Text: Friedrich Richter

  • No. 2 Ach Bäumchen, du stehst grüne

    Text: unknown

  • No. 3 Liebesleid

    Text: Note: Volkslied

  • No. 4 Ich hab die Nacht geträumet

    Text: Note: Volkslied

  • No. 5 Trutze nicht

    Text: Note: Volkslied aus dem Odenwald

  • No. 6 Wie kommt's?

    Text: Note: Volkslied

  • No. 7 Schwäbisches Tanzliedchen

    Text: Note: Volkslied aus Süddeutschland

  • No. 8 Es waren zwei Königskinder

    Text: unknown

Creation
Weiden, vermutlich September/Oktober 1899
Status
Dedication
Dem Kotzolt’schen Gesangverein und seinem Dirigenten, Herrn Kgl. Musikdirector Leo Zellner hochachtungsvoll zugeeignet

Performance medium
Mixed choir [Soprano, Alto, Tenor, Bass]

Work collection
  • -
Original work
  • -
Versions
  • -

1.

Reger-Werkausgabe Bd. II/8: Werke für gemischten Chor a cappella I, S. 22–41.
Herausgeber Alexander Becker, Christopher Grafschmidt, Stefan König, Stefanie Steiner-Grage.
Verlag Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.815.
Erscheinungsdatum Juni 2018.
Notensatz Carus-Verlag, Stuttgart.
Copyright 2018 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.815.
Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law.
Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved.
ISMN M-007-18831-3.
ISBN 978-3-89948-302-4.

No. 1 Mailied


Category
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First edition
unknown

Template edition

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.


Annotations

Note: Textursprung: Friedrich Richter (1811–1865), unter dem Pseudonym Friedrich Stromberg, vor 1835.

Note: Angabe Regers: “Schwäbisch”.


No. 2 Ach Bäumchen, du stehst grüne


Category
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First edition

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Used for comparison purposes in RWA: Ach Bäumchen, du stehst grüne, Nr. 679r, in: Deutscher Liederhort. Auswahl der vorzüglicheren Deutschen Volkslieder, vol. 1, ed. by Ludwig Erk and Franz M. Böhme, Breitkopf & Härtel, Leipzig 1893, p. 477.

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.


Annotations

Note: Das Lied findet sich im Deutschen Liederhort nahezu identisch (inklusive des Textfehlers in T. 14).


No. 3 Liebesleid


Work

Liebeswunden

Note: Volkslied

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First edition
unknown

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Used for comparison purposes in RWA: Liebeswunden, Nr. 78, in: Rheinischer Volksliederborn. Auswahl der edelsten und schönsten Volkslieder und ihren Melodien der verschiedenen Gegenden der Rheinlande, ed. by Karl Becker, Heuser’s Verlag, Neuwied [1892], p. 59.

Copy shown in RWA: DE, Freiburg, Zentrum für Populäre Kultur und Musik, Frei 99: V 1/820.


Annotations

Note: Volkslied, Text vor/um 1800 durch Flugschriften verbreitet, Mitte des 19. Jahrhunderts in zahlreichen sehr verschiedenen Text- und Melodievarianten überliefert.


No. 4 Ich hab die Nacht geträumet


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unknown

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Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.


Annotations

Note: Erschienen in Deutsche Volkslieder mit Volksweisen für Volksschulen, hrsg. von Joachim August Zarnack, Zweiter Theil, Berlin 1820, S. 28 (Titel: Der schwere Traum).

Note: Zwei Änderungen Regers (“brach” statt “schlug” am Ende von Strophe 3, Ausrufe- statt Fragezeichen am Ende von Strophe 4) sind für ED aufgehoben. Aufgrund der Besetzung ändert Reger am Ende von Strophe 4 das Geschlecht der angesprochenen Person (“Liebste” statt “Liebster”).


No. 5 Trutze nicht


Work

Einladung und Liebesgeständniß | 644a. Warnung

Note: Volkslied aus dem Odenwald

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First edition
unknown

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Used for comparison purposes in RWA: Einladung und Liebesgeständniß | 644a. Warnung, in: Deutscher Liederhort. Auswahl der vorzüglicheren Deutschen Volkslieder, vol. 2, ed. by Ludwig Erk and Franz M. Böhme, Breitkopf & Härtel, Leipzig 1893, p. 451–452.

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.


Annotations

Note: Gemäß Erk-Böhme II (S. 452) Volkslied aus dem Odenwald und von der Bergstraße (1839); Text wohl um 1810 zuerst als Flugblatt verbreitet.

Note: Im Deutschen Liederhort mit Abweichungen.


No. 6 Wie kommt's?


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unknown

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Used for comparison purposes in RWA: Der rechte Trost. (Jäger und Schäferin), Nr. 531a, in: Deutscher Liederhort. Auswahl der vorzüglicheren Deutschen Volkslieder, vol. 2, ed. by Ludwig Erk and Franz M. Böhme, Breitkopf & Härtel, Leipzig 1893, p. 357.

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.


Annotations

Note: Volkslied. Die beiden ersten Strophen finden sich in abweichender Form (und mit anderer Melodie) bereits in Friedrich Nicolais Eyn kleyner feyner Almanach 2. Jg., Berlin und Stettin 1778, S. 36ff. (Titel: “Eyn Lyebes-Reyen zwischen A vnndt B”).

Note: Während die Melodie im Deutschen Liederhort nahezu identisch wiedergegeben ist, unterscheidet sich der Text wesentlich, insbesondere auch hinsichtlich der wechselnden Erzählperspektiven.


No. 7 Schwäbisches Tanzliedchen


Work

Schwäbisches Tanzliedchen

Note: Volkslied aus Süddeutschland

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First edition
unknown

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Used for comparison purposes in RWA: Schwäbisches Tanzliedchen, Nr. 203, in: Musikalischer Hausschatz der Deutschen. Eine Sammlung von über 1000 Liedern und Gesängen, spätere Auflage [nach 10. Aufl.], Litterarisches Verlagshaus, Leipzig [1895], p. 119.

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Badische Landesbibliothek, M 2514.


Annotations

Note: Volkslied aus Süddeutschland; überliefert von Friedrich Silcher (1789–1860) als Nr. 6 Oberschwäbisches Tanzliedchen, in Volkslieder für Männerstimmen op. 38 (= Bd. 7), 1842.

Note: Das weit verbreitete Lied findet sich nahezu identisch in Musikalischer Hausschatz der Deutschen.


No. 8 Es waren zwei Königskinder


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First edition
unknown

Template edition

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.


Annotations

Note: Auch außerhalb Deutschlands verbreitete Volksballade; Vorformen bereits im 16. Jh. nachweisbar, im 19. Jh. in wechselnder Gestalt in zahlreichen Liedersammlungen verbreitet.


1. Composition and Publication

After a gap of a few months, Reger returned to the genre in late summer 1899 with the Eight selected folk songs WoO VI/11, dedicated to the Kotzolt’scher Gesangsverein in Berlin and its conductor Leo Zellner. The impetus evidently came from Zellner himself, as Reger reported to Josef Hösl on 24 October: “[…] I have had to arrange several folk songs for mixed voice choir for the Kotzoltscher Gesangverein in Berlin, which the Society wants to do this winter in November, December & March in the Singakademie. (letter) It is not known whether Zellner made particular suggestions, as no information about the textual or melodic sources survives.

The new collection was mentioned for the first time in a letter dated 3 October to Alexander W. Gottschalg.1 Initially it contained just seven songs and was submitted to Aibl in this form.2 It is not known when and why Reger added no. 8, Es waren zwei Königskinder.3 However, the copyright agreement and royalty receipt which he signed on 12 October list all eight movements. The preparation of works for print took two months: on 13 December 1899 Reger sent a review copy of the “8 folk songs just published” to Gottschalg (postcard).

2.

Translation by Elizabeth Robinson.


1
“New folk songs for mixed voice choir are with Aibl, but will only be published later” (letter).
2
See title page and headings in the engraver’s copy.
3
The addition on the title page is in another hand in pencil.

1. Early Reception WoO VI/10 and VI/11

Particularly in the two years after the publication of the folk songs, Reger frequently asked conductors for performances,1 waiting impatiently for these as early as December 1899, on the publication of the second volume: “Now the German choral associations have 14 folk songs each for male voice and mixed voice choirs – but nothing is being performed. A misery! Always too difficult! I would like to know what is too so [sic] difficult about the folk songs! I have done the most difficult here with nothing but unpractised singers. Our conductors should not be so lazy!” (Postcard dated 13 December 1899 to Alexander W. Gottschalg)

Eugen Segnitz greeted Reger’s folk song arrangements as a true “treasure trove”: “Reger’s skill in the treatment of the choral writing is eminent, and allows sound effects to emerge which are extremely beautiful” (review). Whilst he stressed that Reger had consciously composed the folk songs “to preserve the characteristic, the pure air streaming from the soul of the people”, others felt that he had clearly crossed a boundary here: “Reger has overpainted the simple, scented, chaste blooms of folk poetry with the shrill colors bewildering the senses of modern chromaticism and enharmonicism, and which suffocate the melodies, graceful precisely because of their simplicity, in the entwined undergrowth of contrapuntal part-writing. The spicy ingredients of modern music are poison to folk song.” (Review)

2.

Translation by Elizabeth Robinson.


1
His letters to Georg Göhler (including 13 December 1899), Gustav Beckmann (10 January 1900), Emil Krause (21 February 1900), Wilhelm Lamping (including 26 April 1900), Friedrich Gernsheim (18 October 1900), and Philipp Wolfrum (27 June 1901) are documented.

1. Stemma

Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.
Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.

2. Quellenbewertung

Der Edition liegt als Leitquelle die Erstdruck-Partitur zugrunde. Insbesondere hinsichtlich der Platzierung der Dynamikangaben ist an etlichen Stellen auch auf die handschriftlichen Quellen zurückgegriffen.

3. Sources

  • Stichvorlage (Partitur und Stimmen)
  • Erstdruck (Partitur und Stimmen)
Object reference

Max Reger: Eight selected folk songs WoO VI/11, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00235.html, version 3.1.4, 11th April 2025.

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