Postlude in D minor WoO IV/12

for organ

Content
  • I. 
Creation
München, vermutlich Frühsommer 1903 In Orgelalbum bayrischer Lehrerkomponisten, hrsg. von Alban Lipp, Verlag Anton Böhm & Sohn, Augsburg und Wien, April 1904
Status
Dedication

Performance medium
Organ

Work collection
  • -
Original work
  • -
Versions
  • -

1.

Reger-Werkausgabe Bd. I/6: Orgelstücke II, S. 178–180.
Herausgeber Alexander Becker, Christopher Grafschmidt, Stefan König, Stefanie Steiner-Grage.
Verlag Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.806.
Erscheinungsdatum Oktober 2014.
Notensatz Carus-Verlag, Stuttgart.
Copyright 2014 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.806.
Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law.
Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved.
ISMN M-007-14353-4.
ISBN 978-3-89948-211-9.

1. Composition and Publication

In April 1902 the teacher and composer Alban Lipp, who worked in Bad Aibling in Upper Bavaria, had edited the first volume of a Harmonium-Album published by Anton Böhme & Sohn in Augsburg and Vienna, and he included in it a short piece by Reger, the Fughette in A minor WoO IV/18.1 Possibly following on from this, they reached an agreement about a further contribution for an Orgelalbum bayrischer Lehrerkomponisten, for which Lipp compiled a total of 52 “creations of Bavarian teachers and such composers as have emerged from the ranks of the teaching profession”. The collection offered “a sizeable quantity of easy-to-play numbers”, which “less capable organists” would also be able to master (see the Vorwort of the Orgelalbum). Whilst the majority of the composers (with the exception of Josef Rheinberger), now largely forgotten and mainly schoolmasters or teachers at training institutions, chose to compose preludes, Reger wrote one of a total of seven Postludes or Nachspiele.2
Neither the composition process or the preparation of the work for print is documented. The Foreword of the “”Orgelalbum is dated September 1903. On the 6th of that month, the editor died “after a long illness” 3 and this may have delayed the printing4; the collection first appeared in April 1904.5 The engraver’s copy of Reger’s piece, which remained with the publisher Anton Böhm & Sohn, has not survived. It was most probably destroyed in a bombing raid in Augsburg in February 1944, in which “the entire warehouse with around 10,000 publications” was destroyed by fire.6

2.

Translation by Elizabeth Robinson.


1
See Jürgen Schaarwächter, Wieder aufgetaucht. Regers Fughette für Harmonium, in MIMRG 22 (2012), p. 25. – Alban Lipp (1866–1903) came from Freising and attended the Präparandenschule there. He worked as a teacher in Lechhausen, Greifenberg am Ammersee, Kolbermoor and from 1900 in Bad Aibling. He also worked as a choirmaster and wrote over 100 compositions, mostly church music; see Rosenheimer Anzeiger 49 Jg. (1903), No. 203 (10 September).
2
In all, the Orgelalbum contains seven Postludien or Nachspiele, 36 (Fest-)Präludien or Vorspiele, three Fughettas and one Fugue, an Interlude, a Pastorale, a Religioso, a Versett and a piece entitled “Für die Fastenzeit”. The 23 composers include Reger and Rheinberger, as well as Alban Lipp himself and two composers Reger knew, Johann Adam Troppmann (see WoO IV/8) and Johann Georg Herzog, the latter the dedicatee of the first volume of the Chorale Preludes op. 67.
3
Rosenheimer Anzeiger 49. Jg. (1903), No. 202 (8 September).
4
As the first printed edition of the piece contains rather a lot of mistakes and uncertainties (particularly regarding articulation), it can be assumed that no final checking of the proofs took place before printing. It is doubtful whether Reger received any proofs of this piece.
5
See Monatsberichte über neue Musikalien, musikalische Schriften und Abbildungen für das Jahr 1904. Als Fortsetzung des Handbuchs der musikalischen Literatur. Sechsundsiebzigster Jahrgang, ed. and published by Friedrich Hofmeister, Leipzig, p. 201 (April).
6
Special edition of the Augsburger Zeitung, 22 February 1949.

1. Reception

At present, there are no records of performances in Reger's time.

1. Stemma

Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.
Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.

2. Quellenbewertung

Der Edition liegt als einzige Quelle der Erstdruck zugrunde. Dieser weist allerdings vergleichsweise viele Fehler und Unklarheiten auf, insbesondere auf der Ebene der Phrasierung und Artikulation. Zu vermuten ist, dass vor der Drucklegung kein abschließendes Lektorat mehr erfolgt war; ob Reger überhaupt Korrekturfahnen erhielt, steht in Frage (vgl. ).

Die im Erstdruck angegebenen Pedalapplikaturen wurden, da sie höchstwahrscheinlich nicht auf Reger zurückgehen, in der RWA nicht berücksichtigt.
Dass auch die nicht unproblematischen Phrasierungs- und Artikulationsbögen eine selbstständige Ergänzung durch den Herausgeber darstellen,1 scheint hingegen ausgeschlossen, zumal sich in den anderen Stücken der Sammlung entweder gar keine oder keine vergleichbare Phrasierung findet.

3. Stemma

Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.
Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.

4. Quellenbewertung

Der Edition liegt als einzige Quelle der Erstdruck zugrunde. Dieser weist allerdings vergleichsweise viele Fehler und Unklarheiten auf, insbesondere auf der Ebene der Phrasierung und Artikulation. Zu vermuten ist, dass vor der Drucklegung kein abschließendes Lektorat mehr erfolgt war; ob Reger überhaupt Korrekturfahnen erhielt, steht in Frage (vgl. ).

Die im Erstdruck angegebenen Pedalapplikaturen wurden, da sie höchstwahrscheinlich nicht auf Reger zurückgehen, in der RWA nicht berücksichtigt.
Dass auch die nicht unproblematischen Phrasierungs- und Artikulationsbögen eine selbstständige Ergänzung durch den Herausgeber darstellen,2 scheint hingegen ausgeschlossen, zumal sich in den anderen Stücken der Sammlung entweder gar keine oder keine vergleichbare Phrasierung findet.

5. Sources


    1
    Was bei der Publikation von anderen Stücken Regers in Orgelalben durchaus geschehen ist (vgl. die Neudrucke von Opus 79b Nr. 2 und 3 und Opus 67 Nr. 21).
    2
    Was bei der Publikation von anderen Stücken Regers in Orgelalben durchaus geschehen ist (vgl. die Neudrucke von Opus 79b Nr. 2 und 3 und Opus 67 Nr. 21).
    Object reference

    Max Reger: Postlude in D minor WoO IV/12, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00706.html, version 3.1.4, 2nd May 2025.

    Information

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