Four Church songs WoO VI/20
for mixed voice unaccompanied choir
-
No. 1 Treuer Heiland, habe Dank
Text: Joachim Weickmann
-
No. 2 Gehe hin in deine Kammer
-
No. 3 Laß mich dein sein und bleiben
Text: Nikolaus Selnecker
-
No. 4 Tretet her zum Tisch des Herrn!
Text: Johann Georg Müller
- -
- -
- -
1.
Reger-Werkausgabe | Bd. II/9: Werke für gemischten Chor a cappella II, S. 2–5. |
Herausgeber | Christopher Grafschmidt. Unter Mitarbeit von Nikolaos Beer, Stefan König und Dennis Ried. |
Verlag | Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.816. |
Erscheinungsdatum | Oktober 2021. |
Notensatz | Carus-Verlag, Stuttgart. |
Copyright | 2021 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.816. Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law. Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved. |
ISMN | M-007-26186-3. |
ISBN | 978-3-89948-418-2. |
No. 1 Treuer Heiland, habe Dank
Joachim Weickmann: [Treuer Heiland, habe Dank…], in:
Gesangbuch für die evangelisch-lutherische Landeskirche des Königreichs Sachsen. Textbuch, ed. by Evangelisch-lutherisches Landeskonsistorium, B. G. Teubner, Leipzig
Copy shown in RWA: unknown
No. 2 Gehe hin in deine Kammer
Christian August Freyberg: [Gehe hin in in deine Kammer…], in:
Gesangbuch für die evangelisch-lutherische Landeskirche des Königreichs Sachsen. Textbuch, ed. by Evangelisch-lutherisches Landeskonsistorium, B. G. Teubner, Leipzig
Copy shown in RWA: unknown
Note: Woher die abschließende Variante “bis zum frühen Auferstehn” statt “bis zum frohen Auferstehn” stammt, ist unbekannt; möglicherweise beruht sie auf einer spontanen Eingebung Regers, die beim Herausgeber jedoch nicht auf Widerspruch stieß.
No. 3 Laß mich dein sein und bleiben
Nikolaus Selnecker: [Laß mich dein sein und bleiben…], in:
Gesangbuch für die evangelisch-lutherische Landeskirche des Königreichs Sachsen. Textbuch, ed. by Evangelisch-lutherisches Landeskonsistorium, B. G. Teubner, Leipzig
Copy shown in RWA: unknown
Note: Auch wenn die Vorlage eigentlich unzweifelhaft ist, so weicht Reger doch an einer zentralen Stelle davon ab und verwendet in T. 7–9 statt “halt mich bei deiner Lehr” die Formulierung “halt mich bei reiner Lehr”, wie sie etwa im Gesangbuch für die evangel.-lutherische Kirche in Bayern (Nürnberg 1897, Nr. 19) dokumentiert ist.
No. 4 Tretet her zum Tisch des Herrn!
Johann Georg Müller: [Tretet her zum Tisch des Herrn…], in:
Gesangbuch für die evangelisch-lutherische Landeskirche des Königreichs Sachsen. Textbuch, ed. by Evangelisch-lutherisches Landeskonsistorium, B. G. Teubner, Leipzig
Copy shown in RWA: unknown
1. Composition
Publication
Musica sacra, an “Anthology of Protestant Church Hymns from the Reformation to the Present in the order of the Church Calendar” edited by Hans Michael Schletterer, was published just 20 years after its first edition of 1887 in a new edition overseen by the organist and composer Friedrich Wilhelm Trautner. For this, the collection was “expanded with 20 further choruses by recently-deceased or living composers, such as Fr. Mergner, L. Meinardus, H. von Herzogenberg, G. Schreck, E. Oechsler, Ph. Wolfrum, E. Hohmann, M. Reger, and the undersigned”.1 An invitation to Reger to contribute from the C.H. Beck’sche Verlagsbuchhandlung in Munich may have reached the composer before his summer holidays in 1904, which he spent from 6 August in Berg on Starnberger See. Three contributions were agreed. On 9 September Reger asked his publisher Lauterbach & Kuhn to send him a copy of the Gesangbuch für die evangelisch-lutherische Landeskirche Sachsens – “I need this as soon as possible! (To borrow!)” –, and wrote to express his thanks for the receipt of this on 14 September.2
On 18 September Reger sent four choral movements to C.H. Beck going beyond what his contract required, “to make you aware of my interest in your venture in the clearest way possible. At the end of every chorus is indicated which season of the church year it is intended for, so that Herr Trautner has as little work as possible! […] All these 4 choruses are so easily performable, that they can therefore only promote the practical usability of your venture.” Reger expressed his satisfaction with the royalty originally agreed. (Letter)
It is not known when exactly the collection was published.3 Trautner’s preface is dated 15 July 1905, the title page also gives 1905, and the first known review appeared in February 1906 in the Monatschrift für Gottesdienst und kirchliche Kunst.
2.
Translation by Elizabeth Robinson.
1. Early reception
All in all, the expanded edition of the “Anthology of Protestant Church Hymns” received little attention in the press. In both the Monatschrift für Gottesdienst und kirchliche Kunst and the Theologisches Literaturblatt 1 the endeavor was welcomed, although Friedrich Spitta in the Monatschrift criticized, amongst other things: “Of the choruses in the 1st edition a good number could have been omitted. Then there would have been space for more important works.” 2 Reger merely received a mention in each case.
2.
Translation by Elizabeth Robinson.
1. Quellenbewertung
Der Edition liegt als Leitquelle der Erstdruck zugrunde.
2. Sources
- Erstdruck
Object reference
Max Reger: Four Church songs WoO VI/20, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00230.html, version 3.1.4, 2nd May 2025.
Information
This is an object entry from the RWA encyclopaedia. Links and references to other objects within the encyclopaedia are currently not all active. These will be successively activated.